Kan man älska andras barn?

Ja det är frågan Malou har ställt under veckan på "efter tio" (mitt nya favorit program). Det har handlat om alltifrån barn som miste sina föräldrar i tsunamikatastrofen och då hamnat hos nya "föräldrar" (eller förmyndare kanske är rättare sagt) till dagens avsnitt där före detta Friends artisten Kim Kärnfalk har pratat om sina tre bonusbarn hon fick då hon blev kär i deras pappa. Alla gäster har under veckans gång sagt ja på frågan "Ja man kan älska andras barn". Men då tyckte jag Kims svar var riktigt bra, "att de hade inte varit något problem, utan det svåraste är att få barnen att älska mig". Själv kan jag känna igen mig riktigt mycket i allas berättelser men som barn då såklart. Jag är själv bonusbarn åt två olika personer, Ida och Nisse båda har kommit in i mitt liv på olika sätt. Jag har fått två nya familjer, från att ha levt i kärnfamiljen (mamma, pappa & två barn) har jag nu fått två familjer och slår man ihop dem alla har jag nu: mamma, pappa, bonusmamma, bonuspappa samt sex syskon plus att ett till syskon som är på väg. Det måste nu ha gått över tio år sedan jag levde i "kärnfamiljen" och jag kan nästan inte komma ihåg hur det var, visst självklart finns alla minnen kvar men jag menar att jag nästan inte kan komma ihåg känslan av att komma hem till mamma och pappa. Nu är det antingen att man kommer hem till mamma och Nisse eller pappa och Ida. Från början var allt väldigt svårt, jag hade svårt att prata om det som hände, eller det som redan hade hänt. Man har som barn svårt att acceptera någon ny människa som ska komma med sina regler och vanor. Allt rörs runt och inget blir detsamma. Nu efter alla dessa år av en massa slit, en riktig kamp mellan dessa nya människor har allt hamnat rätt. Nu känns det verkligen som om alla dessa människor är min familj. Jag trivs med alla och jag har lärt känna dem riktigt bra. Det kan vara svårt att beskriva vilken relation man har med alla för jag ser dem som min familj men man kan inte sätta något namn på dem utan de har fått en egen plats i min familj. Min familj är riktigt stor och alla betyder mycket för mig och jag kan då säga "ja, jag älskar alla!".

Det här är hela min familj:


Pappa och Ida


Nisse, Robin och Maria


Mamma och jag


Anna, Nisse och Maria


Maria, Robin och Mathias


Jona och Albin

Jag är så glad över att ni alla finns!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0