Svininfluensan?!

Hur tänker du gör? Eller vad har du gjort? Vaccinera sig eller ej?


Jag håller nästan på att bli tokig. Vart jag än är så är svininfluensan på tal, alla snackar om den, det står i alla tidningar och det visas på tv. Men jag hittar aldrig något svar. Jag vet inte vad jag ska göra.

Jag är väldigt splittrad. Läste nyss att första sprutan ger ett 40 % skydd och när man tar den andra har man ett 80 % skydd. Det betyder alltså att man fortfarande kan bli smittat och det har ju faktiskt hänt. Vad är då meningen? Att säga att man då tänker på andra och minskar spridningen stämmer ju bara till viss del. Visst man gör att sprindningen minskar i hastighet, det går inte lika fort, men man kan ju fortfarande vara bärare av själva influensan och sprida den vidare.

Svininfluensan är inte farligare än en vanlig influensa, det verkar bara vara fler som drabbas vid ungefär samma tidpunkt. Att man då som frisk ska behöva vaccinera sig, är det nödvändigt när man inte gör det annars? Jag förstår alltså varför personer i riskgrupperna vaccinerar sig, det är ju klart dem ska kunna göra de. Men varför ska alla göra det? Varför ska hela befolkningen vaccineras? Ibland får jag känslan av att det här bara är något som har förstorats upp så otroligt mycker. Är det inte bara bättre att leva häsosamt, träna och äta bra mat?

Hm... ja jag är fortfarande lika fundersam.


Kommentarer
Postat av: ida

Finns ju trots allt de som dött trots att de ej varit i "risk-gruppen". Jag förstår din frustration och förvirring, men å andra sidan... kostar det inget och man inte börjar springa baklänges (vilket jag tvivlar är en biverkning av vacc) så kan man ju ändå ta eländet. Dessutom så har de ju upptäckt att vaccinet var så pass bra så att de inte ens vet om man behöver ta två sprutor!

Jag vaccinerar mej på det villkor att jag inte blivit sjuk innan! Risken är ju stor för det eftersom det sprider sej snabbt nu i kylan!



Kram!

2009-11-11 @ 14:51:25
Postat av: maria

ja du elin.. hm hur ska man göra? det kanske är skönt att inte vara i sverige för jag får inte höra lika mycket om det som du verkar och jag behöver inte fundera på om jag ska ta den. för det ska jag inte, inte här iaf det skulle jag inte vilja. men jag vill ju inte att ni ska bli jätte sjuk heller. men jag blir samtidigt nervös för att alla ni tar det om man blir dålig av den. men det blir nog bra hur man än gör det och som sagt om det är gratis då kan man ju göra det! lycka till med alla funderinagr



Kram

2009-11-11 @ 17:18:08
Postat av: Kristin

äh, egentligen fanns det väl inte något grupptryck, jag är bara bra på att överdriva när jag skriver... :p haha! men jag har hela tiden sagt nej, jag är nästan aldrig sjuk och har kännt att det har varit onödigt. Jag vill inte ha vaccinet i kroppen. Men samtidigt så vill jag inte riskera att bli supersjuk heller, som vissa blir. Och om jag har fattar rätt så är det rätt många som inte är i riskgruppen som blir dåliga...och vissa dör. Och det där med att dö, det skrämde upp mig! (fast det egentligen kanske inte borde ha gjort det) Så då bestämde jag mig för att ta den, fast jag fortfarande egentligen inte vill...jag vill inte bli sjuk men jag vill inte heller ha vaccinet i kroppen! Så, ja...det är ganska svårt att bestämma sig!



Men det blir säkert bra vad du än väljer Elin! Hoppas att det går bra i Örebro, vi saknar dig! Stor kram!

2009-11-12 @ 07:24:18
URL: http://sandstr0m.blogg.se/
Postat av: Tobias

tack så hemskt mycket :D uppkörningen gick toppen :D

2009-11-12 @ 13:16:03
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0